De modellen D3, D4 en D5 zijn motoren op diesel met een turbo en zijn voorzien van het systeem Common Rail om de brandstof in te spuiten, het is ontwikkeld door het merk Volvo. Men heeft het systeem voor het eerst in het jaar 2001 gebruikt. Tegenwoordig maakt het merk er gebruik van in bijna alle modellen. Wat opvalt aan deze motoren is dat ze zeer goed presteren en altijd werken. Ze maken weinig herrie, zijn eenvoudig te onderhouden en zorgen voor minder verbruik van de brandstof.
De eigenschappen van de motoren van het type D3, D4 en D5
De motoren van het type D3, D4 en D5 hebben vier of vijf cilinders. E worden gemaakt van aluminium. Ze zijn voorzien van een turbo of een dubbel uitgevoerde turbo. Soms is er een compressor voor de turbo met variabele geometrie. Afhankelijk van het model zijn de injectoren van het type elektromagnetisch of piëzo-elektrisch. Men maakt gebruik van een riem voor het kleptiming mechanisme. Een paar motoren hebben I-Art, dit is door Volvo zelf gemaakt. Dit zorgt voor een afzonderlijke temperatuur- en druksensor per cilinder en tevens een microprocessor. Hierdoor draait de motor erg soepel, zal de motor minder brandstof verbruiken en komen er minder schadelijke stoffen uit de uitlaat.
Motoren van het type D3, D4 en D5 die we veel tegenkomen
Naam van de versie | Code | Hoeveelheid cilinders | Hoeveelheid kleppen | Inhoud van de motor in L | Max. vermogen van de motor in pk | Max. koppel van de motor in Nm | Gemaakt vanaf | Zit in deze auto’s van Volvo |
D3 | D4204T16 | 4 | 16 | 2.0 | 150 | 320 | 2018 | V40CC; XC40; S90; V60 |
D4204T9 | 4 | 16 | 2.0 | 150 | 320 | 2015 | V40; S90; XC40; V60; S60; V70; V90 | |
D4204T4 | 4 | 16 | 2.0 | 150 | 350 | 2016 | S60CC; V60CC; V90; V60; XC60 | |
D5204T2 | 5 | 20 | 2.0 | 163 | 400 | 2010 | XC60; S60; V70; S80 | |
D4 | D4204T14 | 4 | 16 | 2.0 | 190 | 400 | 2014 | V60; S90; XC60; S60; V40; V90; XC90 |
D5204T | 5 | 20 | 2.0 | 177 | 400 | 2009 | C30; C70; S40; V50 | |
D4204T6 | 4 | 16 | 2.0 | 190 | 420 | 2016 | XC90 | |
D5 | D5244T | 5 | 20 | 2.4 | 163 | 340 | 2001 | S60; V70; S80; XC70; XC90 |
D5244T4 | 5 | 20 | 2.4 | 185 | 400 | 2005 | S60; XC60; S80; XC70; V70; XC90 | |
D5244T15 | 5 | 20 | 2.4 | 215 | 440 | 2010 | V60; S80; XC60; S60; XC70 | |
D4204T11 | 4 | 16 | 2.0 | 225 | 470 | 2016 | S60; V70; XC90 |
Mankementen die we vaak aantreffen bij de motoren van het type D3, D4 en D
Mankement | Motor |
De slangen bij de turbo en de intercooler zijn van rubber en kunnen scheuren. | D4204T14. |
De pakkingen gaan vlot lekken. | D4204T14. |
Bij het kleppendeksel gaat het nog wel eens lekken. | D4204T14. |
De distributieriem heeft een korte levensduur. | D4204T14; D5244T4; D5244T15; D5244T. |
De dieselroetfilter en de EGR-klep hebben vlot een verstopping. | D4204T14; D5244T15; D5244T. |
De afdichting van de intercooler heeft snel een mankement. | D4204T9; D4204T4. |
De hydraulische klepstoters kunnen niet goed tegen brandstof van mindere kwaliteit. | D5244T4; D5244T15; D5244T. |
De brandstofverstuivers hebben vaak een probleem. | D5244T. |
De drukregelklep van de brandstofrail heeft snel een mankement. | D5244T. |
De draaiflappen van het inlaatspruitstuk blokkeren met regelmaat. | D5244T4. |
De actuator van de turbo gaat sneller stuk dan gepland | D5244T4 |
Reageren