De functie Autostick is het systeem om handmatig te schakelen bij verschillende automaten van de auto’s van Ram, Dodge, Fiat, Chrysler en Jeep. In het jaar 1996 introduceerde men het systeem Autostick bij het model Intrepid van het merk Dodge en bij de sedans Eagle Vision TSi, tegenwoordig worden ze gebruikt in vele modellen van het merk Fiat Chrysler Automobiles. Met behulp van het systeem Autostick is de bestuurder in staat om het koppel van de motor in de handmatige stand zo goed mogelijk te gebruiken.
Hoe de versnellingsbakken met het systeem Autostick werken
De transmissies die de Autostick functie hebben, zijn een automaat die ook een koppelomvormer, een elektronische unit en planetaire tandwielen hebben, waarmee kan worden aangepast aan de rijstijl. De koppelomvormer heeft een functie om te vergrendelen. In de handmatige stand wordt er gebruik gemaakt van software.
Het schakelpatroon en de werkende modi van de versnellingsbakken kunnen verschillen per model en transmissie. Bij sommige voertuigen kan de handmatige stand worden gekozen door de pook in de stand “Autostick” te zetten en daarna “+” of “-“ te kiezen om omhoog of omlaag te schakelen. Andere voertuigen hebben een stand “D” waarna de pook naar rechts of links moet worden geduwd. Vaak zitten er ook peddels om te schakelen achter het stuur of knopjes op het stuur.
Versnellingsbakken van het type Autostick die we veel tegenkomen
Transmissie index | Fabrikant | Hoeveelheid versnellingen | Type aandrijving | Plaatsing van de motor | Gemaakt vanaf | Voorzien in de uitvoeringen |
42LE (A606) | Chrysler | 4 | Voorwielaandrijving | Lengterichting | 1993 | Chrysler LHS; Chrysler Concorde; Plymouth Prowler; Chrysler 300M; Dodge Intrepid; Chrysler New Yorker; Chrysler Prowler; Eagle Vision |
42RLE | Chrysler | 4 | Achterwielaandrijving, Aandrijving op alle wielen | Lengterichting | 2003 | Chrysler 300; Dodge Charger; Dodge Durango; Dodge Magnum; Dodge Nitro; Jeep Liberty; Dodge Challenger; Dodge Ram |
40TES/ 41TES | Chrysler | 4 | Aandrijving op de voorwielen | Dwars | 2007 | Chrysler Sebring; Dodge Journey; Chrysler 200; Dodge Avenger |
62TE | Chrysler | 6 | Aandrijving op de voorwielen | Dwars | 2007 | Dodge Journey; Chrysler Pacifica; Chrysler 200; Dodge Avenger; Chrysler Town en Country; Chrysler Grand Voyager; Dodge Grand Caravan; Volkswagen Routan; Chrysler Sebring; Ram ProMaster |
545RFE | Chrysler | 5 | Aandrijving op de achterwielen, Aandrijving op de voorwielen | Lengterichting | 2001 | Dodge Durango; Dodge Ram; Dodge Power Wagon; Jeep Grand Cherokee; Jeep Commander; Dodge Dakota; Jeep Liberty; Mitsubishi Raider; Jeep Wrangler; Chrysler Aspen |
W5A580 (722.6 5G-Tronic) | Mercedes-Benz | 5 | Aandrijving op de achterwielen, Aandrijving op alle wielen | Lengterichting | 1996 | Chrysler 300; Dodge Nitro; Jeep Grand Cherokee WK; Chrysler Crossfire; Dodge Charger; Jeep Commander XK |
845RE (8HP45) | Chrysler-ZF | 8 | Aandrijving op de achterwielen, Aandrijving op alle wielen | Lengterichting | 2010 | Chrysler 300; Dodge Charger |
948TE (9HP48) | Chrysler-ZF | 9 | Aandrijving op de voorwielen | Dwars | 2013 | Chrysler Town en Country; Jeep Renegade; Jeep Cherokee; Dodge Caravan |
Mankementen die we veel tegenkomen bij de versnellingsbakken met Autostick
Mankement | Versnellingsbak |
Sensoren die defect raken, langzamer schakelen, uit zichzelf schakelen en mankementen in het vergrendelen van een versnelling. | 42LE (A606); 40TES; 41TES; 42RLE; 62TE; 948TE (9HP48) |
De bus tussen de assen van de versnellingsbak, kan eerder kapot gaan dan gepland. | W5A580 (722.6 5G-Tronic) |
De verloopkoppeling kan eerder kapot gaan dan gepland. | W5A580 (722.6 5G-Tronic) |
De solenoïden van de kleppen kunnen vlot vies worden. | W5A580 (722.6 5G-Tronic).62TE |
De geleide plaat met sensoren voor de snelheid gaan snel kapot. | W5A580 (722.6 5G-Tronic) |
Reageren