Wat is Autostick? Kenmerken & technische parameters van de versnellingsbak

Wat is Autostick? Kenmerken & technische parameters van de versnellingsbak

De functie Autostick is het systeem om handmatig te schakelen bij verschillende automaten van de auto’s van Ram, Dodge, Fiat, Chrysler en Jeep. In het jaar 1996 introduceerde men het systeem Autostick bij het model Intrepid van het merk Dodge en bij de sedans Eagle Vision TSi, tegenwoordig worden ze gebruikt in vele modellen van het merk Fiat Chrysler Automobiles. Met behulp van het systeem Autostick is de bestuurder in staat om het koppel van de motor in de handmatige stand zo goed mogelijk te gebruiken.

Hoe de versnellingsbakken met het systeem Autostick werken

De transmissies die de Autostick functie hebben, zijn een automaat die ook een koppelomvormer, een elektronische unit en planetaire tandwielen hebben, waarmee kan worden aangepast aan de rijstijl. De koppelomvormer heeft een functie om te vergrendelen. In de handmatige stand wordt er gebruik gemaakt van software.

Het schakelpatroon en de werkende modi van de versnellingsbakken kunnen verschillen per model en transmissie. Bij sommige voertuigen kan de handmatige stand worden gekozen door de pook in de stand “Autostick” te zetten en daarna “+” of “-“ te kiezen om omhoog of omlaag te schakelen. Andere voertuigen hebben een stand “D” waarna de pook naar rechts of links moet worden geduwd. Vaak zitten er ook peddels om te schakelen achter het stuur of knopjes op het stuur.

Versnellingsbakken van het type Autostick die we veel tegenkomen

Transmissie indexFabrikantHoeveelheid versnellingenType aandrijvingPlaatsing van de motorGemaakt vanafVoorzien in de uitvoeringen
42LE (A606)Chrysler4VoorwielaandrijvingLengterichting1993Chrysler LHS; Chrysler Concorde; Plymouth Prowler; Chrysler 300M; Dodge Intrepid; Chrysler New Yorker; Chrysler Prowler; Eagle Vision
42RLEChrysler 4Achterwielaandrijving, Aandrijving op alle wielenLengterichting2003Chrysler 300; Dodge Charger; Dodge Durango; Dodge Magnum; Dodge Nitro; Jeep Liberty; Dodge Challenger; Dodge Ram
40TES/ 41TESChrysler4Aandrijving op de voorwielenDwars2007Chrysler Sebring; Dodge Journey; Chrysler 200; Dodge Avenger
62TEChrysler6Aandrijving op de voorwielenDwars2007Dodge Journey; Chrysler Pacifica; Chrysler 200; Dodge Avenger; Chrysler Town en Country; Chrysler Grand Voyager; Dodge Grand Caravan; Volkswagen Routan; Chrysler Sebring; Ram ProMaster
545RFE Chrysler5Aandrijving op de achterwielen, Aandrijving op de voorwielenLengterichting2001Dodge Durango; Dodge Ram; Dodge Power Wagon; Jeep Grand Cherokee; Jeep Commander; Dodge Dakota; Jeep Liberty; Mitsubishi Raider; Jeep Wrangler; Chrysler Aspen
W5A580 (722.6 5G-Tronic)Mercedes-Benz5Aandrijving op de achterwielen, Aandrijving op alle wielenLengterichting1996Chrysler 300; Dodge Nitro; Jeep Grand Cherokee WK; Chrysler Crossfire; Dodge Charger; Jeep Commander XK
845RE (8HP45)Chrysler-ZF8Aandrijving op de achterwielen, Aandrijving op alle wielenLengterichting2010Chrysler 300; Dodge Charger
948TE (9HP48)Chrysler-ZF 9Aandrijving op de voorwielen Dwars2013Chrysler Town en Country; Jeep Renegade; Jeep Cherokee; Dodge Caravan

Mankementen die we veel tegenkomen bij de versnellingsbakken met Autostick

MankementVersnellingsbak
Sensoren die defect raken, langzamer schakelen, uit zichzelf schakelen en mankementen in het vergrendelen van een versnelling.42LE (A606); 40TES; 41TES; 42RLE; 62TE; 948TE (9HP48)
De bus tussen de assen van de versnellingsbak, kan eerder kapot gaan dan gepland.W5A580 (722.6 5G-Tronic)
De verloopkoppeling kan eerder kapot gaan dan gepland.W5A580 (722.6 5G-Tronic)
De solenoïden van de kleppen kunnen vlot vies worden.W5A580 (722.6 5G-Tronic).62TE
De geleide plaat met sensoren voor de snelheid gaan snel kapot.W5A580 (722.6 5G-Tronic)