De reeks TSI zijn motoren met een turbo, directe inspuiting voor de brandstof en worden door het bedrijf de Volkswagen Groep uit Duitsland gemaakt. De eerste motor van het type TSI had een inhoud van 1400 cc en werd in het model Golf GT Mk5 geplaatst. De experts waren zeer tevreden over deze motor en om die reden kreeg het de “Beste Nieuwe Motor” prijs bij de uitreiking van “Internationale motor van het jaar”. Tegenwoordig hebben de auto’s van de merken Škoda, SEAT en Volkswagen de motoren van het type TSI. Hoewel de inhoud van de motoren niet groot is, hebben ze veel vermogen en is het koppel aanzienlijk. Wat opvalt aan deze modellen is dat ze vriendelijk voor het milieu zijn en niet veel brandstof verbruiken.
Wat opvalt aan de motoren van het type TSI
De motoren van het type TSI hebben vier cilinders en hebben acht of zestien kleppen. De motor kan van aluminium of gietijzer gemaakt zijn. De kop van de cilinder is altijd van aluminium gemaakt. Het is mogelijk dat de motor twincharged is of een turbo heeft. Bij de twincharged modellen heeft de motor een turbo op de uitlaat en een compressor die mechanisch wordt aangestuurd (supercharger). Het mechanisme voor de timing functioneert via een riem of ketting, afhankelijk van het timing systeem.
Motoren van het type TSI die we vaak tegenkomen
Motorseries | Inhoud van de motor in L | Motor code | Hoeveelheid cilinders | Hoeveelheid kleppen | Max. vermogen in pk | Max. Koppel van de motor in Nm | Gemaakt vanaf | Zit in deze auto’s |
EA111 | 1.2 | CBZA | 4 | 4 | 86 | 160 | 2010 | SEAT Toledo 4; Škoda Fabia 2; Volkswagen Caddy 3; Volkswagen Golf 6; Škoda Roomster 1 |
CBZB | 8 | 8 | 105 | 175 | 2009 | Volkswagen Caddy 3; SEAT Leon 2; Volkswagen Polo 5; Škoda Roomster 1; SEAT Ibiza 4; Volkswagen Golf 6; SEAT Altea 1; Volkswagen Beetle 2; Škoda Fabia 2; Škoda Rapid 1; Volkswagen Jetta 6; Škoda Yeti 1; Volkswagen Touran 1; SEAT Toledo 4 | ||
1.4 | BMY | 4 | 16 | 140 | 220 | 2005 | Volkswagen Jetta 5; Volkswagen Golf 5; Volkswagen Touran 1 | |
CAVA | 4 | 16 | 150 | 240 | 2008 | Volkswagen Tiguan | ||
CAXA | 4 | 16 | 122 | 200 | 2006 | Volkswagen Golf 5; Volkswagen Jetta 5; Škoda Octavia 2; Volkswagen Golf 6; Volkswagen Jetta 6; Škoda Rapid 1; Volkswagen Passat B6; Škoda Yeti 1; Volkswagen Passat B7; SEAT Toledo 4; Volkswagen Scirocco 3; Volkswagen Tiguan 1; Volkswagen Eos 1 | ||
EA211 | 1.2 | CJZA | 4 | 16 | 105 | 175 | 2012 | SEAT Leon 3; Škoda Octavia 3; Volkswagen Golf 7 |
CJZB | 4 | 16 | 86 | 160 | 2012 | Škoda Octavia 3; SEAT Leon 3; Volkswagen Golf 7 | ||
1.4 | CMBA | 4 | 16 | 122 | 200 | 2012 | SEAT Leon 3; Volkswagen Golf 7 | |
CZCA | 4 | 16 | 125 | 200 | 2013 | Škoda Fabia 3; Volkswagen Golf 7; Škoda Superb 3; Volkswagen Tiguan 2; Škoda Kodiaq 1; Škoda Octavia 3; Volkswagen Jetta 6; Volkswagen Passat B8; Škoda Rapid 1; Volkswagen Polo 1; Škoda Yeti 1 | ||
CZDA | 4 | 16 | 150 | 250 | 2014 | Volkswagen Beetle 5C; Volkswagen Tiguan 1; Škoda Octavia 3; Volkswagen Golf 7; Volkswagen Touran 2; Škoda Kodiaq 1; Škoda Yeti 1; Volkswagen Tiguan 2; Volkswagen Passat B8; Volkswagen Sharan 2 | ||
1.5 | DACA | 4 | 16 | 130 | 200 | 2016 | Volkswagen Golf 7; SEAT Leon 3; Volkswagen Golf 8; SEAT Leon 4 | |
EA888 | 1.8 | BZB | 4 | 16 | 160 | 250 | 2007 | Volkswagen Passat B6; SEAT Leon 2; Škoda Superb 2; SEAT Altea 1; Škoda Octavia 2; SEAT Toledo 3 |
CDAB | 4 | 16 | 152 | 250 | 2009 | Volkswagen Passat B7; Volkswagen Passat CC; Škoda Octavia 2; Škoda Superb 2; Škoda Yeti 1 | ||
CJSA | 4 | 16 | 180 | 250 | 2012 | SEAT Leon 3; Škoda Octavia 3; Volkswagen Passat B8; Škoda Superb 3; Volkswagen Touran 2 | ||
2.0 | CCZB | 4 | 16 | 211 | 280 | 2009 | Volkswagen Golf 6; Volkswagen Tiguan 1; Volkswagen Scirocco 3; Volkswagen Eos 1; Volkswagen New Beetle 2; SEAT Altea 1; Volkswagen Passat CC; Volkswagen Passat B7 | |
CHHA | 4 | 16 | 230 | 350 | 2013 | Škoda Octavia 3; Volkswagen Golf 7 | ||
CYRC | 4 | 16 | 250 | 370 | 2018 | Volkswagen Touareg 3 |
Mankementen die we veel zien bij de motoren van het type TSI
Mankement | Motoren |
De distributieriem of -ketting wordt langer of breekt eerder dan gepland. | CBZA; CBZB; BMY; CJSA; CCZB; CDAB; CHHA; BZB; CZCA; CJZB; CAVA |
Veel vibraties als de motor stationair loopt. | CBZA; CBZB; BMY |
De langzaam opwarmen van de motor als het buiten koud is. | CBZB; CBZA; CMBA |
De motor kan niet goed omgaan met brandstof van matige kwaliteit. Als de kwaliteit nog minder is, kan er koolstofafzetting ophopen in de inlaatkleppen. | BMY; CAVA; CJZA; BZB; CJZB |
Door het stoten kunnen de motorzuigers doorbranden. | BMY; CAVA |
De zuigerringen kunnen snel blokkeren, waardoor de motor meer olie gebruikt. | BMY; CCZB; CZCA; CZDA; CDAB |
De koelvloeistof kan gaan lekken in de buurt van de intercooler. | BMY |
De elektronische regelklep van de turbo gaat met regelmaat kapot. | CAVA |
Bij een nog redelijk lage kilometerstand kunnen de zuigers in de motor een kloppend geluid gaan maken. | CJZA |
De bobines gaan soms kapot doordat de bougies niet goed werken of doordat de bougies niet goed geplaatst zijn. | CMBA; BZB; CCZB |
De stang van de actuator van de turbo (wastegate) kan snel vastlopen. | CJZA; CMBA; CZCA; CZDA; CJZB |
Een schokkende motor bij weinig toeren. | DACA |
De ventilatie van het carter kan vlot een verstopping hebben, waardoor de motor meer olie gaat gebruiken. | BZB |
De brandstofpomp voor de hoge druk heeft geen lange levensduur. | CDAB; CCZB |
De pomp voor de olie gaat met regelmaat stuk, zodat de druk van de olie omlaag gaat en de hoofdlagers van de krukas en de drijfstang doorslippen. | CHHA |
Reageren