Twin Clutch SST versnellingsbak: opvallende kenmerken & technische eigenschappen

Twin Clutch SST versnellingsbak: opvallende kenmerken & technische eigenschappen

De versnellingsbak met de naam Twin Clutch SST, beter bekend als de Twin Clutch Sport Shift Versnellingsbak, is een automaat met zes versnellingen en heeft een dubbele koppeling en een handmatige stand. Dit model zit in de auto’s van Mitsubishi en een paar auto’s van de PSA Group uit Frankrijk. De versnellingsbak is gemaakt door een samenwerking van Getrag (vandaag de dag onder de naam Magna PT) en Mitsubishi Motors. In het jaar 2008 werd hij ook gebruikt in de Evolution X van Lancer. Wat opvalt in dat de verhoudingen van de overbrengingen kort zijn, wat positief is voor de dynamiek van het voertuig en is belangrijk bij auto’s die goed moeten presteren.

Hoe de Twin Clutch SST werkt

De werking van de Twin Clutch SST gaat door middel van 2 elektro-hydraulische koppelingen, en een ieder van deze koppelingen gebruik een eigen set met tandwielen. Als er een versnelling is gekozen, zal de tweede ook al worden geselecteerd en deze zal gaan werken als de koppeling wordt bediend. Het schakelen tussen de versnellingen gaat zeer soepel, en de koppelstroom wordt niet onderbroken. De dynamiek van de auto is daardoor optimaal, verbruikt de auto minder brandstof en kan men zeer sportief rijden.

In de automatische stand zal de besturing van de transmissie de versnelling kiezen door middel van de waarden die de verschillende sensoren waarnemen. De bestuurder kan de modus kiezen, zoals Normal en Sport (bij sommige modellen ook S-Sport). Daarnaast kan de bestuurder de handmatige stand kiezen. Om dit te doen plaats de bestuurder de pook in de stand “D” en duwt deze vervolgens naar “+” of “-“ om te schakelen, er kan ook met de peddels worden geschakeld.

De technische kenmerken van de Twin Clutch SST

Transmissie codeHoeveelheid versnellingenMax. Inhoud van de motor in LMax. koppel in NmSoort koppelingType aandrijvingGemaakt vanafVoorzien in de uitvoeringen
SPS6 (6DCT470)62.2470WetAandrijving op de voorwielen, Aandrijving op alle wielen2008Mitsubishi cX; Mitsubishi Outlander; Citroën C-Crosser; Galant Fortis; Peugeot 4007; Mitsubishi Lancer

Mankementen die veel voorkomen bij de Twin Clutch SST

  • De vering en demping kunnen snel kapot gaan. Als men sportief rijdt zal dit sneller gaan.
  • De versnellingsbak kan snel vies worden. De vloeistof en filter moeten met regelmaat vervangen worden.
  • De klepbehuizing heeft hydraulische leidingen, deze kunnen verstopt raken, net als de solenoïden, dit komt door de resten van het slijten van de wrijvingsplaten en de elementen van de demper, waardoor de versnellingsbak niet meer goed zijn werk kan doen.
  • De versnellingsbak kan snel te heet worden, op die manier moet de vloeistofkoeler met regelmaat worden gereinigd.
  • Het deksel kan door de vibraties beschadigd raken, waardoor de in de behuizing van de transmissie een lek kan ontstaan.