Wat is 5L50 en de GM 5L40-E? Kenmerken & technische parameters van de versnellingsbak

Wat is 5L50 en de GM 5L40-E? Kenmerken & technische parameters van de versnellingsbak

De 5L50 en de GM 5L40-E zijn automaten met 5 versnellingen en hebben de mogelijkheid tot handmatig schakelen. In het jaar 1999 werden ze voor het eerst gemaakt. De zitten in vele modellen van het merk General Motors. Daarnaast worden ze gebruikt door Land Rover, Opel, Saturn, Chevrolet, Holden, Pontiac en Cadillac. Daarnaast maakt ook BMW er soms gebruik van.

Hoe de 5L50 en de GM 5L40-E werken

De 5L50 en de GM 5L40-E versnellingsbakken zijn een klassieke automaat en hebben een hydraulische koppelomvormer en daarnaast sets met planetaire tandwielen. Door middel van software kunnen er meerdere modi gekozen worden, zodat de afstelling ten opzichte van de omstandigheden ideaal is. De handmatige stand kan worden geactiveerd door de pook in een bepaalde stand te zetten, bijvoorbeeld in de stand “M”, en daarna kan worden omhoog of omlaag worden geschakeld door de pook naar “+” of “-“ te duwen.

De technische kenmerken van de 5L50 en de GM 5L40-E versnellingsbakken

Transmissie indexMax. Inhoud van de motor in LMax. Koppel van de motor in NmType aandrijvingGemaakt vanafKomt voor in deze uitvoeringen
5L40E (A5S360R)3.6360Aandrijving op de achterwielen, Aandrijving op alle wielen1999Cadillac CTS; BMW X5 E53; Pontiac Solstice; BMW E39; Cadillac STS; Cadillac SRX; Pontiac G8; BMW E46; BMW X5 E83; BMW Z3 E36
5L50E (A5S390R)4.6450Aandrijving op de achterwielen, Aandrijving op alle wielen2000Cadillac CTS; Cadillac SRX; BMW X5 E53; Cadillac XLR

Mankementen die vaak voorkomen bij de 5L50 en de GM 5L40-E versnellingsbakken

  • Veel toeren draaien is niet goed voor de oliepomp zodat deze vast kan lopen.
  • De olie kan snel vies worden doordat de vergrendeling van de koppelomvormer resten van de slijtage achterlaat.
  • Het hydraulische systeem en de solenoïden kunnen snel verstopt raken als de vloeistof in de versnellingsbak niet tijdig wordt ververst.
  • Door een laag oliepeil kan het schakelen schokkend gaan.
  • Als de druk lager is doordat het smeermiddel erg warm, kunnen de frictiekoppelingen een beschadiging oplopen.
  • De zuigers van rubber kunnen doorbranden als deze te heet worden.
AUTODOC CLUB
Uw account is uw persoonlijke assistent

Het houdt uw auto-uitgaven bij, voert een autologboek en vervangingsschema en slaat uw aantekeningen en documenten op